Розглянути таблицю. Розказати про способи введення цитат у текст і оформлення їх на письмі.

  •  Розглянути таблицю. Розказати про способи введення цитат у текст і оформлення їх на письмі.
Спосіб уведення
цитати
Оформлення на письмі
Приклад
1. Як пряма мова за допомогою слів автора
Береться в лапки, як пряма мова
У народі кажуть: «Правду говорить не язик, а душа».
2. Як частина речення
Пишеться з малої літери
в лапках, оформлюється
в середині речення
В. Сухомлинський гово-
рив, що «любов до Бать-
ківщини неможлива без
любові до рідного слова».
3. Наводиться неповністю
Як пряма мова, а на місці пропущених слів ставляться крапки
«...Нам потрібно люби-
ти її і гордитися своєю
найпрекраснішою ма-
тір’ю»,— писав Т. Шевченко про Україну.
4. У формі епіграфа
Пишеться без лапок,
вказівка на автора дається нижче епіграфа праворуч
Як важко перші кроки
йти! ( А. Малишко)
5. Віршовані рядки або
строфа
Пишеться без лапок з великої літери
Чудовий настрій передає
М. Луків поетичними
рядками:
На душі ані хмарини.
Гарно в рідній стороні.
Кущ осінньої калини
Паленіє у вікні.
  •  Розглянути таблицю. Розказати про способи введення цитат у текст і оформлення їх на письмі.
Спосіб уведення
цитати
Оформлення на письмі
Приклад
1. Як пряма мова за допомогою слів автора
Береться в лапки, як пряма мова
У народі кажуть: «Правду говорить не язик, а душа».
2. Як частина речення
Пишеться з малої літери
в лапках, оформлюється
в середині речення
В. Сухомлинський гово-
рив, що «любов до Бать-
ківщини неможлива без
любові до рідного слова».
3. Наводиться неповністю
Як пряма мова, а на місці пропущених слів ставляться крапки
«...Нам потрібно люби-
ти її і гордитися своєю
найпрекраснішою ма-
тір’ю»,— писав Т. Шевченко про Україну.
4. У формі епіграфа
Пишеться без лапок,
вказівка на автора дається нижче епіграфа праворуч
Як важко перші кроки
йти! ( А. Малишко)
5. Віршовані рядки або
строфа
Пишеться без лапок з великої літери
Чудовий настрій передає
М. Луків поетичними
рядками:
На душі ані хмарини.
Гарно в рідній стороні.
Кущ осінньої калини
Паленіє у вікні.

*Прочитати. Дослідити речення: назвати цитати. Записати, розставляючи розділові знаки. Аргументувати свій вибір.
1. Відомий український педагог Василь Сухомлинський сказав Щоб любити — треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжно величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити.
2. Народна мудрість стверджує, що насильно милим не станеш.
3. В. Сосюра говорив про рідний край Як не любить той край, що дав тобі і силу, і гострий зір очей, і розум молодий, і далі, що тобі красу свою одкрили, і моря голубий, розгаданий прибій.
4. Людину прикрашають чарівність і розум, а душевний спокій і внутрішня
гармонія осяває її риси стверджувала Ольга Корніяка.
5. О. Гончар говорив, що мова — це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще.
6. Нещасна, неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива, праведна людина, що в радості й горі будує слово своєї землі писав Борис Харчук.

*Усно скласти твір-роздум на тему «Що прикрашає людину?», розгорнувши зміст цитати О. Корніяки з попереднього завдання. «Людину прикрашають чарівність і розум, а душевний спокій і внутрішня гармонія осяває її риси».

Комунікативно-творчий практикум
*Прочитати вислови. Пояснити їх зміст. Якою тематикою вони об’єднані?
1. Не святі горшки ліплять, а такі ж самі люди, як і ми. 2. Тесля завжди без воріт, а швець без чобіт. 3. Скільки клубочок не в’ється, а кінець знайдеться. 4. Не буде з швачки багачки, а з ткача багача. 5. Він і швець, і жнець, і на дуду грець. 6. Перемелеться — борошно буде (Нар. мудрість).

*Написати твір-мініатюру в публіцистичному стилі, використовуючи вислови як цитати. З’ясувати розділові знаки.

*Спишіть. Поясніть використання розділових знаків при оформленні цитат.
Ідею «пізнай себе самого», висунуту давньогрецьким філософом, підніс і розвинув Г. С. Сковорода. У цьому закладена першооснова людського щастя. «Природа — усьому початкова причина і рушійна сила», — вважав український філософ. Пізнавши природу свого «я», зрозумієш, який вибір мусиш зробити, щоб відчути себе щасливим. Для цього треба «взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді». «Звідки ж з'явиться працелюбність, коли немає бажання і старанності», коли не лежить душа до виконання певних обов'язків? Тільки «сродна праця», праця до душі «...наснажує до діла і зміцнює до праці, роблячи її солодкою», а людину — щасливою. «Без спорідненості все ніщо...» — запевняв Сковорода. Щастя не в гонитві за чинами і збагаченням, а в пізнанні та вдосконаленні природних здібностей; «багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця» (З підручника).

……..
Випишіть із підручника української літератури десять цитат, які можна використати у творі «Звичаї, традиції, свята українського народу». Відповідно оформіть їх.

І. Прочитайте. З якого підручника, на вашу думку, взято цей текст? Чи вдало дібрано епіграф?
Вільям Шекспір
(1564-1616)
В палкім захопленні сердець людських
Ти кращий пам'ятник собі воздвиг.
Джон Мільтон
Про життя Вільяма Шекспіра відомо не так і багато. Він народився в невеличкому містечку Стретфорд-на-Ейвоні в міщанській родині. День народження великого драматурга невідомий, зате ми знаємо, що 26 квітня 1564 р. його хрестили. А далі все було, мабуть, як в усіх дітей із заможних міщанських родин: школа, де здебільшого вивчали грецьку і латинську мови, і, звичайно, міські розваги, серед яких найулюбленішими були виступи мандрівних театральних труп, яких па той час в Англії було чимало. Вони переїжджали від ярмарку до ярмарку, від містечка до містечка, від графства до графства, змушуючи публіку то реготати до нестями, то ридати без упину. Прийде час, і актором однієї з таких труп стане Шекспір...
Вісімнадцятирічним Шекспір одружився на дівчині, яка була старша за нього на вісім років. Протягом трьох років дружина народила йому трьох дітей: старшу доньку Сусанну і близнюків — сина Гамнета і доньку Джудіт. Подальша доля, здавалося, була визначена назавжди. І раптом у житті Шекспіра сталася різка зміна: у двадцять три роки він покинув родину і вирушив у Лондон, щоб стати актором. Що змусило його це зробити? Дослідники шукають відповідь і досі.
Достеменно відомо одне: у 1587 р. Шекспір поїхав з рідного містечка і в 1590 р. опинився в лондонській театральній трупі. Що з ним було впродовж трьох років — невідомо. Він кочував шляхами Англії з бродячою театральною трупою, чи вирушив разом з експедиційними військами в Нідерланди, чи побував в Італії...
Театральне життя в Лондоні на початку 90-х років XVI ст. було бурхливим і відрізнялося від сучасного. Річ у тому, що репертуар тодішнього театру був справою колективною: брали певний сюжет, який часто розробляла вся трупа. Частенько конкуренти «позичали» один в одного сюжети, характери чи якісь сценічні розв'язки. Як правило, у цій боротьбі вигравала та трупа, у якої, крім добрих акторів, був ще й свій автор, який міг швидко переробити чужі п'єси, а то й написати власну і пристосувати її до можливостей конкретного театру. Саме з цього, очевидно, і почав свою письменницьку кар'єру в Лондоні Шекспір. Великої акторської слави він не зажив, а от драматургом став відомим. У всякому разі, коли Шекспір повернувся до столиці після того, як знову відкрилися театри, на два роки закриті через чуму, за нього боролися вже кілька театральних труп. Драматург надав перевагу театру Джеймса Бербеджа, для сина якого, Річарда, написав найкращі трагічні ролі.
Шекспір був уже відомим автором. Його трупа виборола право ставити вистави при королівському дворі, що відкрило шлях письменникові у вищі кола суспільства. Подейкували, що королева Єлизавета І не без задоволення спілкувалася з геніальним літератором.
У 1599 р. в Лондоні відкрили новозбудований театр «Глобус», пайовиком якого був Шекспір. Девіз театру: «Увесь світ лицедіє» — відомий усьому світові. Саме в ньому вперше були поставлені великі трагедії «Гамлет», «Отелло», «Король Лір» і «Макбет».
ІІ. Складіть і запишіть цитатний план поданого тексту.

Вчимося культури мови
Неправильно
Правильно
а іменно
заслуговує увагу
відремонтувати утюг
коврові доріжки
прошу до уваги
грузові перевозки
а саме
заслуговує на увагу
полагодити праску
килимові доріжки
прошу уваги
вантажні перевезення
Готуємося до диктанту — повторюємо орфографію


…………...
Пригадайте орфограму «Написання сполучень йо та ьо». Виконайте тестове завдання.
У якому рядку допущено орфографічну помилку?
А батальйон, Воробйов, знайомий, йогурт
Б Соловйов, бульйон, завойовник, йорж
В медальон, підйом, крайовий, чийого
Г павільйон, районний, йодовий, Йосип
Ґ бойовий, мільйон, каньйон, Сергійович.

……………...
Запишіть, розкривши дужки.
Сл(ьо, о)зи, тр(о, ьо)х, мужн(ьо, о)го, л(о, ьо)тчик, ц(ьо, е)му, утр(ьо, о)х, пол(ьо, і)вий, л(і, ьо)довий, син(ьо, і)го, кол(ьо, о)ровий, т(о, ьо)хкає, медал(ьо, ьйо)н, с(є, ьо)годні, ранн(ьо, є)го, середн(ьо, о)го, у попередн(ьо, о)му, оста(нньо, но)го.

………..
Запишіть, знявши риску і розкривши дужки.
Ц(е, и)тата, дж(е, и)р(е, и)ло, спец(і, и)альне призначе(н, нн)я, різно/вид, чи(ьо, йо)го/сь, будь/кого, ві(т, д)чизна, бе(з, с)межний, письме(н, нн)ики, воле/любність, а(в, ф)тор, бо(ї, і)ться, ні/коли, г(и, е)ніальний, людяні(сьт, ст)ь, пи(с, сь)ме(н, нн)иця, сер(дц, ц)е, зрівнявш(и, і), не/забу(д, дь)те, не/наче, епігра(в, ф), (щ, сч)астя, праце/любність, стара(н, нн)ість, у/досконале(н, нн)я пр(е, и)родних (з, с)дібностей, бага(тс, ц)тво, зв(и, е)с(и, е)ляє, освітньо/культурна, проф/тех/училище, кіно/прокат, російсько/мовні.

Коментарі