7 КЛАС
Дієприкметник
Прочитайте, назвіть дієприкметники, вкажіть їх рід, число і відмінок. Визначте стиль мовлення.
Кобза — старовинний український народний струнно-щипковий інструмент, знаний ще з часів Київської Русі. На початку XVI ст. з'явився більш удосконалений український народний багатострунний інструмент — бандура.
Саме нею пізніше кобза була майже витіснена. З XVIII ст. назва «кобза» і «бандура», писав Ф. М. Колесса, стали вживані як синоніми на позначення одного струнного інструмента (За Ф. Лавровим).
Випишіть дієприкметники і визначте їх дієслівні (вид, час) та прикметникові ознаки (рід, число, відмінок).
Як відомо, в козацький період нашої історії кобза була загальновживана. Козак не розлучався з нею ні в чистім полі, ні на смертельній дорозі. Нерідко можна було побачити й почути навіть дівчат, граючих на цьому інструменті.
Полковник Семен Палій, засланий на Сибір, розлучився з усім дорогим для себе, але не покинув кобзу. Він взяв її з собою на заслання і там, серед завиваючих сніговіїв та тріскучих морозів, граючи на ній. розважав свою тугу козацьку (За В. Ємцем).
Знайдіть дієприкметникові звороти, поставте питання до залежних слів.
У віконце, відчинене Мелетієм. долинув спів. Іван і Мелетій мовчали, зачаровані піснею...
А приємний голос у супроводі бандури задушевно співав:
Не славная Чута густими дубами,
А славніша Чута знизу куренями.
Ой, у Чути в лісі козаки гуляли...
На галявині була зібрана майже вся ватага. Старі сивовусі кобзарі посходились сюди з різних кінців змордованої України. Було тут багато й сліпих співців, приведених поводирями (За М. Глухеньким).
У поданому тексті підкресліть дієприкметники із залежними словами, поясніть вживання розділових знаків.
Наслідком спеціальних умов того часу дев'яте десятиріччя XIX ст. в історії дум стало десятиліттям монографій, присвячених окремим кобзарям або територіальним групам кобзарів та лірників. Це роботи, що продовжували напрям праці, намічений ще в «Записках про Південну Русь» П. Куліша, метод, розвинений статтями Русова й Іващенка про Вересая, Братицю й Дуба. Та в цей же час серед окремих студій про кобзарів з'явились і монографії зовсім нового типу: розвідки, присвячені дослідові окремих дум (За К. Грушевською).
Дієприслівник
Випишіть у колонки дієслова і дієприслівники. Визначте роль дієприслівників у реченні.
Особи, які виявляли бажання йти в науку до старшого кобзаря чи лірника, мусили навчатися у нього протягом 2-3 років, а то й більше. Учень повинен був добре володіти грою на кобзі чи лірі, вивчити кілька
релігійних пісень, псалмів, молитов, історичних, сатиричних та інших пісень і дум, усвідомивши всі звичаї та правила братства. Одержавши «виз-вілку», кобзар ставав повноправним членом братства. Майстер і учень розходились. Згодом зустрівшись, вони радо вітали, частували одне одного (За Ф. Лавровим).
Змініть речення так, щоб у них були дієприслівникові звороти, і поставте потрібні розділові знаки. Зробіть морфологічний розбір дієприслівників.
1. Кобзарі захоплювалися доблестю, відвагою, завзяттям, героїзмом українського козацтва і охоче вславляли бойові походи війська Запорізького. 2. Як талановитий державний діяч і видатний полководець, Богдан Хмельницький прекрасно розумів велику агітаційну роль кобзарів і не раз використовував народних співців для допомоги в організації повстань проти польської шляхти. 3. Полковник Максим Кривоніс звертається до великого гурту кобзарів і наказує їм іти від села до села, від міста до міста і піднімати народ на священну боротьбу проти феодального кріпосництва і національного гноблення (За Ф. Лавровим).
Прислівник
Випишіть прислівники, утворіть вищий і найвищий ступені порівняння, поясніть їх спосіб творення. Визначте синтаксичну роль прислівників.
За часів Запорізької Січі козацтво жило бурхливим життям, насиченим героїкою, самовідданими подвигами. Тоді запорізькі козаки та кобзарі створили багато зворушливих героїчно-патріотичних дум та історичних пісень. У цих епічних творах оспівано подвиги січовиків у боротьбі з ворогами, відтворено нестерпно тяжкі муки турецької неволі («Втеча трьох братів з Азова», «Маруся Богуславка», «Самійло Кішка» та інші).
Кобзарі охоче вславляли бойові походи війська запорізького, його доблесть, відвагу, героїзм. Отже, недарма називали кобзарів справжніми скальдами" цього славного війська. М. Гоголь по праву вважав їх охоронцями бойової слави України, талановитими поетами і літописцями.
Де ж узялися на Січі кобзарі? Чимало кобзарів потрапляли на Запорізьку Січ, тікаючи звідусюди від експлуатації сільських дуків-багатіїв. Часто кобзарями-професіоналами ставали козаки, які в жорстоких боях з
іноземними загарбниками втратили зір. Тоді їх. як правило, зараховували до полкової музики (За Ф. Лавровим).
Прийменник
Прочитайте текст, випишіть прийменники, поясніть їх правопис. Зробіть морфологічний розбір виділених прийменників.
І. Перше видання дум князя Миколи Цертелева, яке проклало думам дорогу до літератури, незважаючи на свою безпрецедентність, є дуже типовою збіркою. 2. Шість з-поміж десяти дум Цертелева належать до найбільш розповсюджених. 3. Кобзарів, яких описує Куліш у першім томі «Записок про Південну Русь», — три: про двох він оповідає з власних спостережень, про третього — за словами Ніговського. Особисті знайомі Куліша — це Шут і Архип Никоненко з-під Оржиці (За
К. Грушевською).
Визначте відмінки слів, ужитих із прийменниками. Доберіть до тексту заголовок.
Глибокий знавець і палкий прихильник кобзарської музики і співу як своєрідного національного виду народного мистецтва, що сягає своїми традиціями в далеке минуле, Яворницький розшукав, заохотив до праці не одного кобзаря-бандуриста. В житті багатьох кобзарів він відіграв винятково важливу роль. Пасюга, Кучугура-Кучеренко, Кожушко — ось далеко не повний перелік тих талантів, яких вчений підтримував матеріально, організовував з їх участю концерти, виступав перед їх початком з доповіддю або ж вступним словом.
Такі концерти кобзарської музики, з ініціативи Яворницького, відбулись у різних містах України, найчастіше, звичайно, в Катеринославі та його околицях. До популяризації й пропаганди кобзарського мистецтва серед народу Яворницький залучав також відомих учених (наприклад, Я. П. Новицького, М. Ф. Сумцова), використовував й особисті знайомства (М. Шубравська).
8 КЛАС
Односкладні речення
Перепишіть. Визначте типи односкладних речень.
В народній пісні, думі зображено багатовікову історію і справжній характер України. Повернімося до джерел становлення національної культури. Кобзареві І. Кучугурі-Кучеренку довірили створити пісню для співу на похороні Т. Г. Шевченка. Нею став твір «На високій дуже кручі». Патріотичний внесок кобзарів у справу народну важко переоцінити. Київська і Харківська школи гри на бандурі. Перша передбачає використання хроматичних інструментів без перестроювачів, а друга — діатонічних інструментів з перестроювачами.
Визначте двоскладні і односкладні речення. Вкажіть на спосіб
вираження головних членів.
У 1927 році кобзареві Кучеренку присвоєно звання народного артиста. Селяни виявляли кобзарям своє довір'я і наділяли великими повноваженнями. Так, кобзаря Д. Симоненка із с. Стільного на Чернігівщині було обрано до комітету селянської бідноти, а пізніше — до сільської ради. На одному з концертів Остапові Вересаю в «нагороду» князі подарували срібну табакерку з написом. Ця табакерка потім стала в пригоді кобзареві. Так, при поїздці з Петербурга до Москви Вересай був забраний до поліції. Його запідозрили в професійному жебрацтві, а це заборонялося. Проте, коли побачили князівський подарунок, пробачившись, одразу відвезли кобзаря на станцію.
Замініть, де це можливо, двоскладні речення односкладними.
1. Вересай згадував своє виконання «Пісні про правду і неправду»: «Я заспіваю, а пани обходять, бо більш брехнею живуть. Зате люди любили цю пісню». 2. Творча діяльність Капели бандуристів до війни мало відома широкому колу. Найменше виступали на Україні, і то лише по великих містах, — ніколи по селах.
Однорідні члени речення
Спишіть, визначте синтаксичну роль однорідних членів. Поясніть пунктограми.
Те, що пережив народ, пережила і дума його, яка зароджувалась не в затишку хуторів чи палаців, а в кипучій Запорізькій Січі, в тяжких походах. Тяжкі умови кобзарської діяльності, переслідування народних співців примусили їх утворювати братства, які мали захищати їх інтереси. Величезний авторитет серед народу, беззавітна відданість батьківщині, здатність за допомогою слова і музики впливати на наитонші струни людської душі — всі ці якості дають можливість кобзарям бути глашатаями ідей волі, братства, незалежності (За Ф. Лавровим).
Знайдіть поширені і непоширені однорідні члени речення. Поясніть вживання розділових знаків.
Надихають на боротьбу кобзарі не лише словами, а й власним прикладом. Перші звуки бандури Гнат Хоткевич почув у ранньому дитинстві від незрячого кобзаря Павла. І це мало величезний вплив на все життя, зблизило його з незрячими кобзарями. В студентські роки він уже сам концертував на бандурі, записував слова і музику від інших митців, вивчав їх творчість. Присвячені кобзарям картини Л. Жемчужникова й І. їжакевича, П. Мартиновича й В. Касіяна, М. Мурашка й М. Дерегуса пройняті любов'ю до народних співців.
Вставні слова, словосполучення
Знайдіть вставні слова, словосполучення. Поясніть їх значення.
І. Як відомо, III Археологічний з'їзд прийняв важливі рішення. Третій пункт, безперечно, був найголовніший: «Звернутися до міністра внутрішніх справ із проханням надати допомогу кобзарям і лірникам, оскільки вони не жебраки, а, будучи сліпими, заробляють на хліб виконанням пісень релігійного, історичного і побутового характеру». 2. Таким чином, діяльність Гната Хоткевича в галузі кобзарської справи була спрямована на піднесення авторитету народних співців, продовження їх традицій.
- На жаль, багато творів кобзарів, лірників, бандуристів не збереглося.
- Кобзар М. Кравченко, на відміну від багатьох інших, виконував чимало дум, як-от: «Плач невольників», «Про Марусю Богуславку», «Про удову і трьох синів» та ін (За Б. Кирданом).
Коментарі
Дописати коментар